NHI.no
Annonse
Nyhetsartikkel

Mer må gjøres for å begrense forurensning fra dekk

Partikler fra dekkslitasje bidrar til en rekke negative effekter på helse og miljø. Forskning og tiltak som kan begrense dette bør prioriteres.

Svevestøv rundt bakhjulet på en bil.
Nye bevis tyder på at dekkslitasjepartikler og andre partikler kan bidra til en rekke negative helseeffekter. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Av:

Merethe Kvam, journalist.

Sist oppdatert:

13. apr. 2023

Det mener eksperter fra Imperial College i London1-2.

Selv om bruk av elektriske biler bidrar til mindre drivstoffutslipp, har vi fortsatt utfordringer med svevestøv og partikler fra dekkslitasje.

Annonse

Hvert år slippes det ut seks millioner tonn dekkslitasjepartikler på verdensbasis. Til tross for dette er forskning på effekten dette har på helse og miljø blitt neglisjert sammenlignet med forskning og tiltak for å begrense drivstoffutslipp. Ny teknologi som ser på effekten av dekkslitasje bør prioriteres, mener ekspertene som har publisert en rapport om temaet .

Les også: Helsefarer ved luftforurensning

Forurenser luft, miljø og vann

Ekspertgruppen består av ingeniører, økologer, medisinere og luftkvalitetsanalytikere. I rapporten ber de om at det investeres like mye i forskning på dekkslitasje som på å redusere drivstoffutslipp.

– Svevestøv fra dekkslitasje forurenser luften vi puster inn, miljøet, vann som renner fra veiene og ut i elver, og fra landbruket. Selv om alle biler var elbiler, vil bilkjøring fortsatt ha negativ innvirkning på miljøet på grunn av dekkslitasje, sier en av forskerne i en pressemelding som er publisert på nettsidene til Imperial College.

Forfatterne av rapporten oppfordrer til mer ambisiøs forskning på forurensning fra dekkslitasje, for å fullt ut forstå og redusere den negative effekten det har på miljø og helse.

Kan trenge dypt inn i lungene

Når dekk slites ned, frigis en rekke partikler. Fra synlige biter av gummi, til nanopartikler. Store partikler blir fraktet ut i elver hvor de kan lekke giftige kjemikalier. Små partikler er så lette at vi puster de inn. Disse partiklene er små nok til å trenge dypt inn i lungene.

Partiklene fra dekk kan inneholde en rekke giftige kjemikalier og tungmetaller som sink og bly. De er også en betydelig bidragsyter til mikroplast i elver og sjøer.

Dekkslitasje i byer kan utgjøre fire ganger høyere risiko for miljøet enn annen mikroplast. Disse brytes ikke ned, men hoper seg istedenfor opp i omgivelsene våre.

Les også: Helse- og naturforskere bør samarbeide mer

Usikker langtidseffekt på helsen

Langtidseffekten som partikler fra dekkslitasje har på helsen vår, er bekymringsfull. Det er behov for mer forskning på dette området, mener forfatterne.

Nye bevis tyder på at dekkslitasjepartikler og andre partikler kan bidra til en rekke negative helseeffekter. Deriblant kan det virke inn på hjertet, lunger, det kan ha en innvirkning på utvikling og reproduksjon, og på utvikling av kreftsykdom.

Les også: Mikroplast i lungene

  1. Imperial College London: Tyre wear particles are toxic for us and the environment Forfattere: Tan et al. nhi.no
  2. Imperial College London:Prioritise tackling toxic emissions from tyres, urge Imperial experts nhi.no
Annonse
Annonse